Happy Socks – Nie sú ponožky ako ponožky (recenzia)

Ponožky sú funkčný kus oblečenia, ktorý pre väčšinu populácie zostal len funkčný. Prekážka medzi prirodzenou holou pokožkou nôh a výrobnými materiálmi vašej topánky. Ponožky dlhé roky predstavovali spôsob, ako zakryť nohy. Až do roku 2008 to bolo všetko. Pre moderného človeka nebola v ponuke žiadna skutočná voľba alebo variácia.

Postupom času sa však dizajnérske ponožky začali stávať trendom. Náhle sa objavila farba mimo formálnej čiernej bavlny alebo bielej atletickej textílie. Zrazu tam bol vzor, ktorý bol nad rámec toho  tradičného pásikového alebo iného konzervatívneho vzoru. Stručne povedané, zrazu ste mali možnosti.

Nič z toho by nebolo možné, nebyť jednej konkrétnej značky. Je ňou značka Happy Socks. Štokholmská spoločnosť založená na jar v roku 2008 dvomi priateľmi Viktorom Tellom a Mikaelom Söderlindhom. Pre značku je  hnacou silou zábava.

Ich ponožky sú hravé a dômyselné. Veselé ponožky v desiatkach a stovkách veselých vzorov a rôznych farebných kombinácií. Dá sa povedať, že Tell a Söderlindh do značnej miery vytvorili novú kategóriu pre inovácie a zábavu v rámci pánskeho oblečenia. Ak si dnes predstavíte kvalitnú, krásne navrhnutú ponožku, pravdepodobne si predstavujete Happy Socks.

Najlepšie Happy Socks

Ako to všetko začalo?

Čo myslíte, koľko párov ponožiek nakupuje priemerný človek za rok? Zakladatelia túto otázku zvážili a videli príležitosť pre novú spoločnosť a šancu vytvoriť úspešnú firmu.

happy socks pre manažérovVšetko to začalo v jedno nudné nedeľňajšie popoludnie v Štokholme v apríli 2008. Bola akurát jar a spoluzakladatelia Happy Socks Mikael Söderlindh, bývalý šéf reklamnej agentúry a Viktor Tell, ilustrátor a grafik, sa cítili unavení.

„Myslím, že sme sa nudili,“ hovorí M. Söderlindh. „Viktor mi povedal o nápade, ktorý mal pre ponožkovú značku Happy Socks. Vygooglil som si teda, koľko párov ponožiek ľudia kupujú každý rok a prišiel som s číslami 12 až 14 ks. Začali sme premýšľať o potenciálnom trhu.“

Do troch týždňov založili novú spoločnosť, našli továreň v Turecku a navrhli prvé produkty. Tak sa  začal predaj Happy Socks. Uskutočňoval sa cez ich vlastné webové stránky v auguste toho istého roku a cena za pár ponožiek sa pohybovala od 10 dolárov.

Od tej doby sa zaviedli ich produkty na trh prostredníctvom priameho predaja a prostredníctvom tretích strán – veľkých obchodných domov i globálnych on-line predajcov.

Nie sú typicky švédskym výrobkom. Ak sa pozriete na švédsku módu, uvidíte väčšinou dosť temné a náladové kúsky oblečenia.

Tvorcovia sa chceli odlíšiť a vytvoriť niečo nové.

Happy Socks nie je o používaní nejakého starého dizajnu na ponožke.

Kreatívny riaditeľ V. Tell zdôrazňuje: „Nechcel som robiť obyčajné ponožky – ponožky s tvárou Barta Simpsona – ale ponožky so silnou grafikou inšpirovanou čímkoľvek od kultúry až po architektúru.“ Filozofia bola od začiatku o zábave. „Zábava bola vždy naším hlavným záujmom,“ uzatvára kreatívny riaditeľ a hlavný dizajnér značky V. Tell.

A takto to išlo ďalej…

Rovnaká filozofia formovala firemnú kultúru spoločnosti Happy Socks. Obchod so sídlom v centre Stockholmu sa nachádza v areáli malej záhrady v jednom z mestských parkov. S 18 zamestnancami s priemerným vekom 27 rokov tvoria všetci vo firme mladý a spokojný kolektív. Happy Socks sa snaží o uvoľnenú a príjemnú atmosféru, nie o klasické vedenie firmy pod tiažou stresu.

Zatiaľ čo V. Tell dohliada na všetky aspekty dizajnu, to, čo ide na trh, je otvorene diskutované. Konečné rozhodnutia však prijímajú spoluzakladatelia a správna rada Happy Socks, ktorá zasadá každých šesť týždňov.

Zakladatelia totiž od začiatku stavali na tom, že Happy Socks sa stanú globálnou značkou. Ich stratégiou bolo čo najrýchlejšie rásť a napredovať.

V roku 2008 bolo na trhu viac spoločností zaoberajúcich sa výrobou ponožiek, no ani jedna nie v segmente, ktorý bol vytvorený práve spoločnosťou Happy Socks. V súčasnosti sa takmer všetky ponožkové spoločnosti snažia dostať do toho nového segmentu.

Rast bol rýchly. V prvom obchodnom roku spoločnosť vytvorila obrat 1 milión eur. To je hodnota, ktorá v priebehu dvoch rokov vzrástla na 2,1 miliónom eur, čo predpovedá 4,4 miliónov eur za rok končiaci v decembri 2011. A to aj napriek obmedzenému marketingovému rozpočtu.

Za svoj rast vďačia aj kríze

Jedným z hmatateľnejších fenoménov, ktoré prispeli k zvýšenému rastu spoločnosti Happy Socks, bola Veľká recesia v roku 2008. S jej následkami svet ešte stále bojuje.

Zakladatelia Happy Socks považujú založenie podniku počas finančnej krízy za jeden zo svojich najlepších krokov.

Ekonomika totiž po kríze začína znovu od nuly a spolu s ňou môže rásť aj samotná firma. Finančná kríza zároveň  otvára dvere novým príležitostiam a pomáha vytvárať nové segmenty.

 „Ľudia si nemohli dovoliť kúpiť drahú bundu, ale stále chceli kúpiť niečo, čo bolo dizajnérske a zábavné. Sila značky. Chceli si kúpiť niečo, čo má dobrú značku. Našou ambíciou bolo poskytnúť im to,“ hovorí hlavný dizajnér značky V. Tell.

Spolupráca je pre úspech značky kľúčová

Ponožky, ktoré vás rozveselia, sú filozofiou švédskych ponožiek a pančuchového tovaru Happy Socks. Hoci je to jednoduchá myšlienka, tento návrh vyhral spoluprácu so špičkovými módnymi menami, vrátane fotografa Terryho Richardsona a dizajnéra Gilesa Deacona. Dnes sú produkty distribuované do 50 krajín sveta.

Hoci je spoločnosť ešte malá, je príkladom hodnoty prístupu založeného na spolupráci. Happy Socks sa zameriava na dizajn a robí svoju prácu obzvlášť dobre.

Happy Socks vyvinula mnohé špeciálne produktové rady. Veľmi populárne boli svojho času napríklad ponožky Minecraft alebo pixelované dizajny inšpirované japonskými hračkami. Happy Socks Beatles je aj v súčasnosti veľmi vyhľadávaným pojmom.

Happy Socks vďačí veľkej časti svojho úspechu práve rôznym formám spolupráce.

Veď Happy Socks spojila svoje meno s velikánmi ako sú napríklad Bilionaire Boys Club, Snoop Dogg alebo aj so slávnym americkým fotografom Davidom Lachapelleom. Každý z početných kolaborantov priniesol niečo vlastné zo svojej identity, ktoré potom predal značke.

farebné zaujímavé ponožkyVeľmi známou sa stala tiež spolupráca so Steveom Aokim. Tento svetovo známy DJ a producent je známy okrem iného aj tým, že na svojich vystúpeniach rozdáva medzi rozvášnených fanúšikov čerstvo upečené koláče.

Nemohlo sa preto stať nič iné, ako vznik špeciálnej rady Happy Socks s koláčmi pod menom Steve Aoki. Ako vidíte, Happy Socks sú naozaj primárne o zábave.

Súčasnosť a žiarivá budúcnosť

Dnes je HS hrdá medzinárodná značka so 100 zamestnancami z 26 národností (60 z týchto 100 zamestnancov je z iných krajín ako Švédsko, vrátane rakúskeho CFO) zamestnanými v ich štokholmskom sídle.

Pokiaľ ide o produkt, Happy Socks sa skladuje na viac ako 12 000 miestach po celom svete, vrátane vlastných komplexoch v miestach, ktoré sú vzdialené od Štokholmu. Sú nimi napríklad New York, Londýn, Barcelona, Krakov, Bombaj, Tokio a Taiwan.

Ide o celkom impozantné čísla na spoločnosť, ktorá postavila prvé tri roky svojej existencie čisto na predaji vlastných ponožiek. Pred pár rokmi sa M. Söderlindh a V. Tell rozhodli začať vyrábať aj spodnú bielizeň. V roku 2017 sa pustili tiež do dámskych špecifických ponožkových dizajnov.

Udialo sa to prostredníctvom uvedenia svojej podskupiny Hysteria, na čele ktorej stála venezuelská dizajnérka.

Pre koho sú Happy Socks?

Odpoveď je jednoduchá. Pre každého, kto má rád nekonvenčné spôsoby obliekania a rád svojím oblečením rozveselí druhých. Zároveň je HS viac ako len o ponožkách.

Ide o značku, ktorá má zaujímavé posolstvo a reprezentuje určitú myšlienku.

Produkty Happy Socks tiež lákajú ľudí, ktorí majú radi dizajnérske kúsky oblečenia. Práve ponúkanie dizajnérsky zaujímavých ponožiek bolo jednou z prvotných filozofií tejto nevšednej značky.

Mnoho ľudí zaujíma, pre akú príležitosť by si tieto ponožky mali zaobstarať. Pre nich je odpoveďou samotná filozofia značky. Ide o ponožky na každý deň.

Každý všedný deň môže byť vďaka nim trošku zaujímavejší a veselší. Rovnako sú však produkty švédskeho ponožkového giganta vhodné aj na trochu špeciálnejšie príležitosti. V konečnom dôsledku však naozaj závisí na jednotlivcovi, na aké rôzne príležitosti sa rozhodne si Happy Socks vziať.

 

Kde kúpiť ponožky Happy Socks?

Na Slovensku existuje hneď niekoľko miest, kde si viete kúpiť.

V digitálnom internetovom svete je výbornou voľbou napríklad portál Bepon, ktorý ponúka rôzne výrobky Happy Socks. Alternatívou je nákup ponožiek priamo od výrobcu na jeho oficiálnych stránkach.

Samozrejme, na výber je mnoho obchodov a za zmienku stojí aj staromódne nakupovanie v kamenných predajniach. Veď môcť hmatom zhodnotiť kvalitu textílie ponožiek je veľkým plusom.  

Pár inšpirujúcich vecí, ktoré sa môžeme od Happy Socks naučiť

Firma Happy Socks začala ako jednoduchá spoločnosť predávajúca ponožky. Dnes je globálnou značkou. Jej príbeh je veľmi inšpirujúci a zaujímavý.

Rozhodli sme sa preto, venovať časť nášho článku  aj niekoľkým zásadám, ktoré si môže každý podnikavý človek zobrať od Happy Socks k srdcu.

  • Globálnosť hneď od začiatku – mali ako väčšina firiem sveta skromné začiatky. Od úplného začiatku však mali tvorcovia firmy pred očami víziu o globálnej značke. Nešlo len o plané snívanie, ale o konkrétnu sekvenciu krokov, ktoré mali v očiach tvorcov priniesť značku na globálne výslnie.
  • Zamestnávajte múdro – pre Happy Socks to znamenalo aktívne získavanie ľudí, ktorí chcú iný druh pracovného prostredia. Silné osobnosti, ľudí s nadšením pre prácu a jednotlivcov, ktorí sa dokážu pre myšlienku spoločnosti naozaj zapáliť. Sú to ľudia, kto tvorí firmu. Tým aj determinujú jej úspech či neúspech.
  • Nájdite správnu rovnováhu medzi prácou a hrou – napriek tomu, že kultúra Happy Socks je otvorená a kooperatívna, má aj isté štruktúry. Filozofia tkvie v radosti a veselom prežívaní. Táto myšlienka si prerazila cestu aj do vnútorného fungovania spoločnosti.
  • Nebojte sa snívať – ide azda o najväčšiu a najdôležitejšiu inšpiratívnu myšlienku, akú nám môže Happy Socks ponúknuť. Na začiatku celého procesu bola len myšlienka dvoch mužov o nevšednej spoločnosti zaoberajúcej sa výrobou a distribúciou ponožiek. Všetko to teda začalo len v mentálnej rovine. Nech vás tento fakt inšpiruje a aj vy nech idete za svojimi snami. Možno sú v súčasnosti tiež len myšlienkami, no správnymi činmi a stratégiou ich môžete pretaviť do reality rovnako, ako to spravili tvorcovia.
Páčil sa vám tento článok? Ohodnoťte ho.